Markedsføring i sosiale medier: 11 steg for å virkelig lykkes

Annonse | Annonsering | Markedsføring | Reklame | SOME | Sosial medier

Markedsføring i sosiale medier kan være ti ganger mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Dette forutsetter imidlertid at det gjøres riktig. Tar du ikke de riktige grepene helt fra starten, risikerer du å kaste bort tid og ikke minst penger.

Markedsføring i sosial medier er et fag som er svært mangfoldig og i stadig endring. Internett, sosiale medier og bruk av gode nettsteder har utfordret det tradisjonelle medielandskapet.

Problemet med tradisjonelle mediekanaler er at du ikke kan måle direkte om annonsen faktisk virket, eller på hvilken måte den virket. I digital markedsføring er det én ting som gjelder: måling av resultater. Når du kan måle resultatene slipper du å kaste bort penger på annonser og innsats som ikke virker.

I “gamle dager” var man gjerne stolt og fornøyd med en kreativ og gjerne morsom annonse i avisen. Om annonsen i tillegg vant priser for reklamebyrået, jublet alle. Om du ikke direkte kunne måle om annonsen faktisk virket, kunne reklamebyrået gjerne dekke seg bak den ofte brukte unnskyldningen merkevarebygging.

Slik går du frem for vellykket markedsføring i sosiale medier

1. Sjekk nåværende status
En god start er å kartlegge din nåværende status. Gå nøye gjennom dine tidligere aktiviteter i de sosiale mediene du er til stede i og hvilken effekt aktiviteten har hatt. I hvilke sosiale medier har du opprettet konto?

Er det noen sosiale medier du har brukt mer enn andre? Finnes det til og med kontoer du hadde glemt?

Mange bedrifter mangler en samlet oversikt over hvilke kanaler de er representert i. Kanskje var det en ansatt som var ivrig på Twitter eller Instagram, men som har sluttet? Kanskje glemte den tidligere ansatte å gi passordet videre og så ble kanalen glemt?

Før du går i gang med nye aktiviteter bør du derfor sjekke hvilke sosiale medier du er representert i, hvem som er målgruppen i de forskjellige kanalene og hvordan du ligger an i forhold til konkurrenter i de samme kanalene.

Du kan også ta et Google-søk for å sjekke om det finnes mediekanaler som hevder å representere din bedrift. Ikke sjeldent finner du at noen med samme navn som deg har registrert det samme navnet for et annet formål. Da gjelder det å være kreativ!

2. Undersøk hvordan konkurrentene lykkes med sin markedsføring i sosiale medier

  • Er de til stede på sosiale medier?
  • Hvilke mediekanaler er de til stede på?
  • Hva kan du gjøre for å oppleves som mer attraktiv enn dine konkurenter?
  • Undersøker du hvordan dine konkurrenter gjør det kan du få gode idéer og unngå unødige fallgruver.

Her bør du også tenke på hva som gjør at du skiller deg fra konkurrentene dine.

Disse forskjellene kan nemlig gi deg en fordel når du driver med markedsføring i sosiale medier.

Husk at du aldri omtaler dine konkurrenter i negative vendinger. Fokuser på hva som er dine styrker!

3. Sett deg mål for din markedsføring i sosiale medier
Første punkt for å lykkes er å sette seg mål og lage en plan for hvordan disse målene skal nås.

For å lage en god markedsføringsplan bør du først og fremst ha klart for deg hva du ønsker å oppnå med markedsføringen. Målet med markedsføringsplanen bør tilpasses innholdet slik at det harmonerer med dine målsettinger. Innhold kan være alle faste nettsider, nedlastbar tekst, videoer, podcaster og oppdaterte artikler for akkurat din målgruppe.

4. Forstå kundens behov før du iverksetter markedsføring i sosiale medier
For å lykkes med markedsføring i sosiale medier må du forstå kundenes behov. Det er viktig å kjenne til hvordan behovet varierer avhengig av hvor din kunde befinner seg i sin kundereise.

Er din nye, potensielle kunde på et sted i sin reise hvor han eller hun ikke er helt sikker på hva som som er løsningen på sitt problem? Har vedkommende allerede bestemt seg og i ferd med å ta en beslutning?

Kunsten er å være til stede i sosiale medier i de forskjellige fasene når de forskjellige spørsmålene stilles og besvare disse på best måte.

Eksempler på spørsmål i en kundereise

  • Undersøkes det muligheter?
  • Gjøres det samenligninger?
  • Har vedkommende allerede funnet ut hva som er behovet og ser etter det beste tilbudet?
  • Hvem er mest troverdig?
  • Hvem har raskest leveranse?
  • Hvem tilbyr best pris?

Du bør derfor tilpasse din markedsføringsplan, innholdet og ressursene etter en klar definisjon av kundens behov.

Lag innhold som engasjerer din målgruppe selv om de kanskje enda ikke vet at akkurat din tjeneste eller produkt er løsning på deres problem.

Like viktig er det å engasjere de som søker aktivt og kunder som allerede har handlet, slik at de kommer tilbake.

Innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring (Content Marketing) er en markedsføringmetode som er mye benyttet. Kort forklart handler dette om å skape og distribuere interessant, verdifullt, relevant og nyttig innhold for leseren.

Det skal aldri være tvil om hvem som er avsenderen.

Denne artikkelen er innholdmarkedsføring. Mitt motiv for å skrive denne artikkelen er å bli kjent med deg og dine behov og fortelle deg at vi har verdifull kunnskap som du har interesse av å lese mer om.

5. Velg de riktige kanalene for din markedsføring i sosiale medier
Det finnes et hav av sosiale medier som egner seg til effektiv markedsføring: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, TikTok, Instagram og Slideshare er blant de mest populære.

I tillegg finnes det mengder av kanaler for ulike bransjer, som for eksempel Hotels.com, Yelp og Opentable. Google Ads og e-post er også verdt å nevne. Til tross for at de gjerne ikke regnes som sosiale medier, fungerer de utmerket for å nå ut til kunder.

Hvilke sosiale medier som egner seg best for deg avhenger av hvilke kanaler kundene dine bruker og hvilken bransje du er i.

Den enkleste måten å finne ut dette på er å gjennomføre en undersøkelse på hvor dine kunder trolig vil befinne seg.

Det lønner seg å fokusere på én kanal av gangen. En god regel er å bli virkelig god i en kanal før du går løs på mange andre. Ikke gjør den feilen at du sprer deg i alle kanaler og ikke gjør noen jobb skikkelig noe sted.

Da taper du garantert i konkurransen med de som behersker kanalen og gjør en god jobb der.

Først når du behersker én kanal bør du gå videre til neste.

Planlegg en strategi for hver kanal
Du bør lage en strategi og en målsetting for hver enkelt kanal. Deretter går du gjennom profilene du allerede har etablert, sjekker hva slags innhold som ligger der nå og bestemme deg for hvordan du vil administrere profilene fremover.

Så må du bestemme deg for hvem og med hvilke verktøy som skal brukes når de ulike aktivitetene skal utføres. Har du ikke kapasitet til å være til stede i mer enn én eller noen få kanaler? Tenk deg grundig om.

Du kan bruke det samme eller mye av det samme innholdet i flere kanaler, uten at det betyr mye ekstra arbeid. Det bør være gjennomtenkt slik at innholdet og formatet blir tilpasset den enkelte kanal. En post på Facebook vil se annerledes ut enn en post på Twitter eller LinkedIn.

Når dette er gjort bør du samle eierskap, brukernavn og passord til alle kontoene du har opprettet. Du må også lage en klar prosedyre for hvem som gjør hva og hvordan nye kanaler skal etableres.

Fortvil ikke, det finnes verktøy som gjør dette mye enklere enn det kanskje høres ut. Les mer senere i artikkelen!

6. Bygg opp et SMM-team for din markedsføring i sosiale medier
Har du flere ansatte som skal jobbe med markedsføring i sosiale medier? Da kan det være smart å opprette et eget Sosiale Medier Management-team. I SMM-gruppen bør du involvere personer fra hele bedriften.

Ansatte fra ulike avdelinger kan møte kunder på forskjellige stadier. En Twitter konto kan linke til en artikkel som linker til en landingsside. Å sette opp automatisk posting i flere kanaler er relativt enkelt om du har riktig verktøy.

Med en tydelig målsetting og tilpasset nyhetsfeed vil du hjelpe dine kunder på rett sted i sin kjøpssyklus slik at de kommer i kontakt med den rette for jobben.

Skaper du nyttig og engasjerende innhold til de forskjellige stadiene i syklusen vil du tiltrekke nye kunder, skaffe gjentatte kjøp, lojalitet og forhåpentligvis positive tilbakemeldinger fra dine kunder.

Det er viktig at du og ditt SMM-team er engasjert i sosiale medier. Pass godt på at SMM-teamet svarer på kommentarer fra besøkende på alle mediekanaler og artikler du publiserer.

Overvåk også samtaler om din bedrift og produkter som foregår på sosiale medier. Du bør også holde deg oppdatert på emner som er relevant for din markedsføring og ta del i diskusjoner.

7. Lag en publiseringsplan for markedsføring i sosiale medier
Når du har bestemt hvilke kanaler du skal bruke, og hvem som skal styre dem, må du lage en publiseringsplan. Bestem deg for hva du skal publisere, når du skal publisere og hvor det skal publiseres.

Distribusjon av innholdet er avgjørende for din markedsføringsplan. Hva, når og hvor det skal publiseres avhenger av din bransje, målgruppe og hvilke sosiale medier du benytter. Test ut hva som fungerer best for deg.

Hva slags innhold skal du publisere?
Det er fire forskjellige innlegg som går igjen: link til artikler, bilder, videoer og link til annet innhold eller annonser.

Innlegg som inneholder bilder er gjerne mest effektive, de får flere klikk, likes og delinger enn rene tekstinnlegg.

Fordelene med en publiseringsplan
Har du ingen publiseringsplan blir det fort sporadiske oppdateringer med lite engasjement. Bruk heller litt tid på å bestemme hva som skal publiseres på forhånd og gjør klart innholdet i god tid.

Lag en plan for:

  • Hva du skal publisere
  • Når det skal publiseres
  • Hvor det skal publiseres
  • Hvem som har ansvar for innhold
  • Hvem som har ansvar for publisering
  • Hvem som har ansvar for overvåking og måling av resultat

8. Automatiser publiseringen mest mulig
Har du en god publiseringsplan er det enklere å automatisere deler av prosessen. Det finnes mange verktøy for sosiale medier som lar deg automatisere publiseringer, overvåke aktiviteten, og måle resultatene av din aktivitet.

Automatiserer du publiseringen sikrer du at din aktivitet på sosiale medier er på topp når målgruppen din er innlogget.

Som oftest kan du velge mellom en betalt eller en gratis versjon av verktøyet.

BuzzBundle

BuzzBundle gir deg et samlet oversikt over din sosiale mediekanaler hvor du enkelt kan poste, besvare og delta i samtaler på en hvilken som helst plattform på sosiale medier. Du kan enkelt følge med på nyhetsoppdateringer på både Twitter, Facebook, blogger, forum og Q&A på ett sted.

I motsetning til de andre SoMe-verktøyene trenger du ikke å holde deg til én plattform av gangen. Du kan for eksempel enkelt poste en tweet på Facebook. Det er heller ikke noe problem å dele en artikkel i et forum.

HootSuite

Med Hootsuite kan du administrere flere sosiale kanaler som blant annet Twitter, Facebook, LinkedIn og Foursquare på ett sted. Med Hootsuite kan du enkelt følge opp dialoger med dine følgere.

IFTTT

Med IFTTT kan du koble sammen de store sosiale nettverkene og kanalene og automatisere deling på blant annet Facebook, Twitter og LinkedIn.

Du kan for eksempel automatisk sende ut en tweet hver gang du publiserer en artikkel, eller motta e-post hver gang ditt favorittmagasin publiserer noe av interesse.

Du kan også bruke IFTTT sammen med Buffer og Hootsuite og få enda mer ut av verktøyene.

SocialOomph

Med SocialOomph kan du planlegge tweets for hele dagen og automatisk følge dine nye følgere. På dashbordet kan du kombinere Facebook, Twitter, LinkedIn og fagbloggen din. Du kan planlegge innlegg og overvåke aktiviteten på de sosiale mediene.

Du kan velge mellom en gratis eller en betalt utgave. Den betalte versjonen kommer med enda flere nyttige verktøy.

9. Bygg opp et nettverk og promoter din merkevare
Hvordan kan du raskt få flere følgere, lesere og øke kundekretsen? Målsettingen bør være å bygge opp et nettverk der du kan markedsføre deg med innhold som din målgruppe faktisk ønsker.

Med nyttig innhold kan du spre innholdet organisk ved at leserne liker, følger og deler videre ditt innhold til andre de mener kan ha interesse. Du kan også promotere deg ved å spre innlegget til en bestemt målgruppe, eller lage annonser som promoterer ditt innlegg, produkt eller tjeneste. Det viktigste er likevel å bygge opp ditt nettverk på sosiale medier.

10. Tilpass nettsidene dine og ta i bruk nettbaserte verktøy
Markedsføring i sosiale medier krever at nettsiden din er tilpasset for å effektivt kommunisere med dine kunder og potensielle kunder.

For hver kampanje du kjører trenger du en landingsside tilpasset kampanjen.

På landingssiden bør den besøkende ha muligheten til å bestille dine produkter eller legge igjen kontaktinformasjon for oppfølging. En veldig vanlig feil er at landingssider inneholder for mye informasjon. Den bør ha ett klart formål og innholdet bør lages slik at innholdet leder til en bestemt ønsket handling.

11. Analyser, evaluer og test ut hva som fungerer
Det geniale med markedsføring i sosiale medier er at du kan finne ut hva som gir best resultat ved hjelp av gratis hjelpemidler på nett.

Alle de største sosiale mediene tilbyr rapporter og statistikk, men du kan også ta i bruk andre verktøy som for eksempel Google Analytics.

På mange sosiale medier kan du ta i bruk sporingspiksler. Dette er en kode som du plasserer på den nettsiden du ønsker å følge. Det kan være utfordrende å få dette til, men dette er absolutt noe du bør få plass.

Med sporingspiksel på dine nettsider får du et detaljert resultatet av din kampanje. Siden du med sporinspiksler får informasjon om hvem som har besøkt nettsidene dine, kan du også kjøre nye kampanjer kun mot de som allerede har besøkt dine sider.

Riktig bruk av sporingspiksler er et veldig effektivt verktøy for å tilpasse kommunikasjonen mot målgruppen din i ulike faser i deres kundereise.